Vier dagen in Dorgali

11/10/2012 21:11:15

Eind september brachten we vier dagen door aan de oostkust van Sardinië. We hadden een kamer (mezza pensione, ontbijt en avondeten) gereserveerd in een agriturismo vlak bij Dorgali. Agriturismo Nuraghe Mannu bevindt zich net ten zuiden van Cala Gonone, met een wijds uitzicht over zee, zowel Cala Gonone als Dorgali liggen op minder dan tien minuutjes afstand. De agriturismo biedt zowel kamers als de mogelijkheid om te kamperen, voor het avondeten moet vooraf gereserveerd worden omdat een vast menu aangeboden wordt op basis van de produkten van het land.

Wij hadden een vlucht geboekt van Eindhoven naar Alghero, en na een nacht in een hotel bij Alghero doorgebracht te hebben, reden we de zondag naar Dorgali. Onderweg stopten we bij een aantal bezienswaardigheden en in het dorp Oliena waar we ook een kopje koffie namen in een bar in het centrum. Oliena ligt tegen de Supramonte aan dat deel uitmaakt van het indrukwekkende bergmassief dat in het oosten van Sardinië ligt. De atmosfeer van Oliena is typisch Sardijns wat zo kenmerkend is voor de binnenlanden, hoewel het niet ver af ligt van de kust. Er zijn een aantal murales (muurschilderingen) die de trots uitstralen van lokale bevolking.
Later in de middag kwamen we in Dorgali aan waar op dat moment evenement Cortes Apertas werd gehouden. In de herfst wordt elk weekend in een ander dorp van de binnenlanden van Nuoro de toeristen de gelegenheid gegegeven meer te zien van het leven in deze streek en is het mogelijk lokale produkten te proeven zoals de wijn Cannonau, de worsten, de schapekazen en de zoete lekkernijen op basis van honing en ricotta en worden de typisch ambachtelijke produkten tentoongesteld. 's Avonds zijn er folkloristische feesten met dans en muziek.

de Gola Gorropu

De maandag maakten we een dag lang een excursie mee naar de Gola Gorropu, met een gids van de coop Ghivine. We hadden kunnen kiezen voor de bekendere grot van Tiscali of deze canyon die de bergketen van de Gennargentu doorsnijdt en we kozen voor de laatste. De excursie bleek niet zo makkelijk te zijn, om bij de canyon te komen moesten we eerst een eind de bergen in met een landrover, vervolgens daalden we te voet de steile helling af naar de rivierbedding. De rivier stroomt ondergronds, behalve als het regent, waardoor het mogelijk is om een deel van de canyon te betreden. Er lagen echter behoorlijke rotsblokken waar we overheen moesten klauteren en zelfs tussen de rotswand en de rotsblokken door kruipen om slechts een paar honderd meter verder op te kunnen komen. Voor ervaren wandelaars en klimmers is het zeker mogelijk nog verder de canyon in te komen, maar wij stopten eerder.

de lunch na de excursie

Ter afsluiting van de excursie bood de coop Ghivine een lunch aan op een bergtop met uitzicht over de vallei van de rio Flumineddu, een bijzondere ervaring met de straffe wind die er stond. Naast worst en typisch brood van de streek van Dorgali was er ook schapekaas en smeerkaas en een glaasje wijn. We hadden het getroffen met de groep van vier Italianen, twee Fransen en wijzelf waardoor de excursie bijzonder geslaagd was te noemen.

de bron van su Gologone

De volgende dag trokken we rond in de streek van Dorgali. Eerst brachten we een bezoek aan het nuraghe dorp Serra Orrios, daarna aan de Tombe di Gigante s'Ena de Thomes en tenslotte voor de lunch kwamen we aan bij de natuurlijke bron Su Gologone, een spleet in de berg waar helder bronwater uit komt. Het kleine meertje dat zich gevormd heeft is meer dan 100 meter diep en van een ongekende helderheid, het is bijna onmogelijk dit in een foto weer te geven. Rond de bron is een klein park ingericht waar het mogelijk is om te picknicken, een ware oase van rust en koelte, in schril contrast met de droge binnenlanden.

Serra Orrios bij Dorgali
Prehistorisch graf van Thomes

In de middag maakten we een wandeling in Dorgali, bezochten we het kleine archeologische museum en tenslotte reden we terug naar de agriturismo. Op korte afstand wandelen van de agriturismo bevindt zich de archeologische site van Nuraghe Mannu, een nuraghe met daaromheen de resten van een dorp uit de romeinse tijd. In het museum hadden we al gezien dat er veel interessante vondsten gedaan zijn uit die periode, waaronder veel romeinse dakpannen. Het moet in de Romeinse tijd een bloeiende gemeenschap zijn geweest. De nuraghe staat op een punt van de rotsen op 200 meter boven de zee, waar het strandje van Cala Fuili ligt. Het uitzicht langs de kust is adembenemend en die dag hadden we het geluk dat er een mooie lichtval was voor het maken van foto's.

Nuraghe Mannu
De grotten van Cala Luna

De laatste dag reden we naar Cala Gonone en na een korte wandeling namen we de boot naar Cala Luna. Er zijn verschillende mogelijkheden om de stranden ten zuiden van Cala Gonone te bezoeken: Cala Luna, Cala Sisine, Cala Mariolu, Cala Goloritzè, allemaal stranden van een uitzonderlijke schoonheid. Ook is het mogelijk de boot te nemen om de grotten van de Bue Marino te bezoeken. We kozen voor Cala Luna in verband met het weer en de tijd, en achteraf hadden we geluk. Met een half uur stonden we op het strand van Cala Luna. Na een uurtje rond gewandeld te hebben en van het zeewater geproefd te hebben (er stond een aardige golfslag die je onderuit trok) gingen we weer terug. In Cala Gonone is een groot aanbod van restaurants, we zochten er één uit om een stuk pizza te eten. Tijdens de lunch zagen we boten deinen op de golven, de wind was aangewakkerd en het was een stuk frisser geworden.

kamperen bij de boer

Het eten bij de agriturismo was uitstekend met bijzondere lokale gerechten en de wijn van eigen produktie (cannonau). Voor de tijd van het jaar was het ook nog aardig druk met campers, kampeerders en mensen die zoals wij een kamer hadden geboekt. Er waren onder andere ook Nederlanders die de agriturismo hadden gekozen omdat een vriend van hen er al had gekampeerd. De agriturismo is zeker een aanrader voor een leuke, sportieve maar ook luie vakantie als je van mooie stranden houdt.